Trouwring bij modderbad en visum perikelen Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Klaartje & Niels Vreeken - WaarBenJij.nu Trouwring bij modderbad en visum perikelen Bolivia - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Klaartje & Niels Vreeken - WaarBenJij.nu

Trouwring bij modderbad en visum perikelen Bolivia

Door: Klaartje Vreeken

Blijf op de hoogte en volg Klaartje & Niels

20 Januari 2011 | Bolivia, La Paz

Vorige week hebben we ons weer goed vermaakt in San Francisco en we zijn inmiddels veilig en wel in Bolivia aangekomen.

KIVA TRAINING
Klaartje had een intensieve training voor haar vrijwilligerswerk voor Kiva. Samen met 19 andere vrijwilligers (Kiva Fellows genoemd) uit Amerika, Engeland en Singapore is ze goed voorbereid om Kiva te vertegenwoordigen bij de MFI’s (Micro Finance Institutions) in de zuidelijke landen. Haar werk zal uit drie onderdelen bestaan:

1)De ogen en oren van Kiva in het veld zijn: controleren of de MFI zich aan de Kiva procedures houdt, waarbij transparantie en privacy van de ondernemers hoog in het vaandel staan.

2)Trainen van de Kiva coördinatoren bij de MFI’s en verbeteringen van de processen doorvoeren.

3)Communiceren (bloggen met foto’s en video’s) over Klaartje haar belevenissen bij de ondernemers en de MFI, zodat degenen die het geld uitlenen een idee krijgen hoe het geld besteed wordt.

De week hebben de Kiva Fellows vrijdag afgesloten in een cafeetje, waar Klaartje zowaar meegedaan heeft aan de karaoke!

TOERIST UITHANGEN
Niels heeft ondertussen de toerist uitgehangen in San Francisco. Op zijn net aangeschafte wandelschoenen heeft hij de stad verkend. Zo heeft hij de Golden Gate Bridge bekeken, musea bezocht, de mooie architectuur bewonderd, de kronkelige Lombard Street afgelopen, de hippies bij de universiteit Berkeley bezocht en daar de eekhoorntjes geaaid.

Zaterdag hebben we op segways het Golden Gate Park verkend (verjaardagskadootje van Niels voor Klaartje, zie filmpje), een gat in de lucht gesprongen bij een molen (heimwee is hier niet nodig:) en van een ondergaande zon op het strand genoten (het is tenslotte onze honeymoon!). Zondag hebben we een auto gehuurd. In het noorden hebben we heerlijk van een modderbad (!) en natuurlijke hotsprings in Calistoga genoten en hebben we wijn geproefd in een middeleeuws kasteel (gebouwd in 1993:)) in Napa Valley.

Maandag hebben we ons voorbereid op onze reis naar Bolivia en is Niels ’s avonds naar de film gegaan en heeft Klaartje yoga gedaan met een Kiva Alumnus. Toen Klaartje thuis kwam, was Niels onrustig aan het bellen en durfde hij Klaartje bijna niet te vertellen wat er aan de hand was. Hij had zijn trouwring bij het modderbad in Calistoga laten liggen... Tijdens onze bruiloft werd het al een keertje genoemd, dat Niels soms wat vergeetachtig is, maar hoe kan je nou je trouwring vergeten, dompie! Dus stond Niels dinsdag om 6 uur op om de ring op te halen en om elf uur op het vliegveld te zijn voor onze vlucht naar La Paz! Gehaald gelukkig, pfoe...

BOLIVIA
Vanochtend zijn we veilig in La Paz aangekomen en naar ons tijdelijke, luxueuze appartementje gebracht. Een stempel voor een toeristenvisum kregen we op het vliegveld niet, dus zijn we gelijk maar naar de Nederlandse ambassade gegaan. Daar werd ons verteld dat de visa-informatie verouderd was. Ons plan om op een 3-maanden toeristenvisum in Bolivia te blijven en deze te verlengen door een keertje naar Peru over te steken kon niet meer. Sinds een jaar moet je voor een verblijf van meer dan drie maanden een werkvisum aanvragen, wat voor ons neerkomt op een totaal van 1000 euro. Wat?! Of je betaalt een boete van 2 euro per dag, mits je een toeristenvisum van drie maanden hebt. Dus wij naar het immigratiekantoor en daar heeft Niels op z’n beste Spaans met het gezicht van ‘ik snap het niet allemaal hoor’ het begeerde stempeltje van de toeristenvisum verkregen! Nu nog maar even uitzoeken of we een visum aanvragen of de boete accepteren. Wat een gedoe allemaal!

Morgen gaan we op pad om een goedkoper appartementje te vinden, een lokale sim-kaart te scoren en een taleninstituut voor Niels te vinden. Maandag begint Klaartje met haar vrijwilligerswerk bij de MFI IMPRO en begint Niels als het goed is met z’n Spaanse les. We hebben er zin in!

Hasta la proxima!

• 20 Januari 2011 - 07:50

Maaike V O:

Hola nieuwe inwoners van Bolivia! Mooie verhalen opweg naar jullie bestemming. Vergeet niet te snoepen van de coca bladeren en zo nu en dan een broodje kroket daar te nuttigen. Enjoy your new lifestyle!

Tip: trouwring ergens laten in La Paz lijkt me niet handig (das voorzichtig uitgedrukt).

• 20 Januari 2011 - 11:54

Margot:

Ooh wat erg van die ring. Gelukkig kon je hem nog ophalen!
    Veel succes komende week, Klaartje. X

• 20 Januari 2011 - 15:42

Cristi:

hola muchachos! desde la lluviosa Amsterdam estare siguiendo sus aventuras... muchachooooo, get grip of that ring jongen! :)
    goede werk voor jou Clarita :)
    gr,
    Cristi

• 20 Januari 2011 - 16:45

Floor:

Hola chico y chica,

Jullie zijn gearriveerd!! Leuk! leuke foto's uit San Fransisco...enne...ik heb erg gelachen om het ring verhaal hahaha...Nielsje.... Maar, zoals altijd, komt het ook altijd weer goed.
    Succes met opstarten, acclimatiseren, het project en de Spaanse les.
    liefs
    Floor

• 21 Januari 2011 - 12:29

Tessa:

Leuk, leuk, leuk allemaal!! Ben erg benieuwd naar het vervolg! xx

• 23 Januari 2011 - 17:56

Bolleke Dwaas:

Olvidando su anillo de bodas es un rasgo típico de Niels/Joep Toebe.

Maar fijn dat 'ie terug is. Succes met vrijwilligerswerk en Spaanse les!

• 24 Januari 2011 - 20:24

Judith:

Hee lieve Klaartje en Niels,
    Ik word helemaal blij van het zien van de fotos en de plekjes die zo bekend zijn. Hoop dat de eerste dag is bevallen en dat de talenknobbel van Niels volledig wordt benut :-).
    Liefs, xoxo

• 25 Januari 2011 - 11:51

Ingrid Kersten:

Ha Klaartje en Niels,

Wat een mooie verhalen! Heel veel succes met het opstarten van het project en de studie. Goed te horen dat je die ring terug hebt Niels, even een stressmomentje:-)!!!

Groetjes, Ingrid

• 25 Januari 2011 - 21:30

Arno:

Ha,ha! Niels die een beetje tof loopt te doen op de Segway, maar ondertussen wel je trouwring vergeten op je honeymoon....?! Ahum,...

Ziet er verder top uit allemaal! Hebben jullie ook een filmpje van Klaartje & karaoke? ;-)

Have fun samen.

Greetz from Amsterdam,
    Arno & Jonna

• 26 Januari 2011 - 20:49

Thijs:

Klaartje & Niels, veel groeten uit NL. Hopelijk hebben jullie jullie je prima gesetteld in La Paz. Geniet van jullie Boliviaans avontuur!

Net nog 50 dollar geleend aan Ana Maria in Bolivia, via KIVA. Onder Klaartje's supervisie verwacht ik een enorm voorspoedige payback ;-)!